14 Maart gaan we voor 10 dagen naar Vancouver. Op zondag 25 maart zijn we weer terug! Rob wordt 60 jaar en Leesa heeft ons uitgenodigd om langs te komen. We hebben er zin in en Leesa ook. ze heeft al een heel programma voor ons gemaakt. we laten ons verrassen. Leesa en Rob zijn ook al een keer bij ons komen logeren. Lobke en ik waren samen in Turkije en Marco ging de kamer en de keuken verven. Hij dacht, kan ik de canadezen er ook wel even bij doen. Ze stonden vroeger dan verwacht aan de deur bij Marco en hij was lichtelijk in paniek en vroeg of ze even wilde gaan wandelen. Alles zat nog onder het plastic en Marco wilde graag even opruimen om ze goed te kunnen ontvangen. Ik doe al mijn wandelschoenen aan om te gaan wandelen. Je weet het nooit natuurlijk!

We hebben een vlucht geboekt en verder niks. Leesa heeft een gastenverblijf waar we kunnen overnachten. we wilde ook een auto huren maar dat was niet nodig en als we het wel wilde, regelen hun het voor ons. Ik heb zo'n vermoeden dat we helemaal in de watten worden gelegd.

Het is er 9 uur vroeger, dat kan wel een dingetje worden. Vooral als we terug komen. Laten we eerst maar van alles gaan genieten en vooral de hele mooie natuur daar. Rob is 17 maart jarig en dan zijn wij de surprise. We hebben dan een buffet met heel veel vis. Dat vind ik heerlijk, dus dat komt goed uit. We gaan ook een paar dagen naar Vancouver Island en gaan daar heel veel wild spotten. leesa heeft al vrienden ingeschakeld en die ons mee gaan nemen op een boot.

Dit kunnen we allemaal tegenkomen bij Vancouver Island. De natuur is er prachtig en bijzondere dieren in het wild. Zowel in het water als aan land. Ik houd je op de hoogte.

Vakantie Uitgesteld.

Donderdag 8 maart hebben we de beslissing genomen om de vakantie te verschuiven. De moeder van Marco ligt vanaf 4 maart in het ziekenhuis met een longaanval. Dinsdag 6 maart ziet ze het niet meer zitten van de benauwdheid. De zaalarts kwam en zag wat mogelijkheden om haar nog wat lucht te geven. Binnen 2 dagen zouden we wat resultaat moeten zien. Helaas, ze kan op donderdag nog steeds niet uit bed en de benauwdheid houdt aan. Ik vertel haar tussen de middag dat we overwegen de vakantie te annuleren. Ze zou daar heel blij mee zijn, maar het is onze beslissing. We hopen dat ze na dit nieuws wat rust heeft en misschien wat opknapt of dat ze de keuze maakt voor palliatieve sedatie. Na Marco gesproken te hebben hakken we de knoop door. Canada gaat het nu nog niet worden...

We horen van de viste dat ze erg afwezig is verder die dag en als ze vragen waar ben je mee bezig geeft ze aan dat het een woord is dat  begint met een d en eindigt met een d. Ze spreekt tegen Marco uit dat het genoeg is geweest en dat ze graag naar huis wilt. Maandag 12 maart gaat ze naar huis. Ze laat palliatieve sedatie toepassen en overlijdt 15 maart 2018.

Wanneer vertrekken we nu...

We gaan nu vertrekken op 4 mei en landen weer op 15 mei op Hollandse bodem.

De weersvoorspellingen zijn prima:

Vandaag is de dag dan aangebroken dat we gaan vertrekken naar het mooie Canada, Vancouver. We gaan lekker met de trein, stopt midden op Schiphol, makkelijker kan niet. Geen gezeur van parkeren, busje wachten enz.. en het is een stuk goedkoper. In de trein zien we de laatste stukjes van het Nederlands landschap. . We kunnen gelijk inchecken en de security is niet druk en de douane gaat ook soepel. Ik denk dat we binnen 15 minuten alles klaar zijn. Nog nooit meegemaakt dat het zo rustig is. Ondanks dat Marco van alles in zijn koffertje heeft zoals, La Bohème, kaas, chocolade en stroopwafels is het allemaal geen probleem. We hebben vluchtnummer KL0681. Tot later met nieuws vanuit Vancouver...

Hier een bericht vanuit Vancouver. Na een vlotte vlucht van 9.00 uur kwamen we aan en was het net zo laat als we de lucht ingingen. Het was 15.45 uur. Door de douane ging een stuk soepeler dan in America. Hier zijn ze erg gastvrij en behulpzaam. Dat viel echt op dat de security zo behulpzaam en vriendelijk kunnen zijn. Onderweg na 6 uur gevlogen te hebben vroegen ze of er een arts aanwezig was. Gelukkig viel het mee en de vrouw die onwel was geworden kwam weer bij. Het was schuin tegenover ons. Bij aankomst stond Leesa al te trappelen van ongeduld om ons te zien. De auto stond voor de deur, Rob werkt in de filmindustrie en heeft een eigen parkeerplaats bij de vluchthaven. Dat was lekker luxe. Na 40 minuten met de auto en een vlugge uitleg over de stad kwamen we bij Leesa en Robs huis. Net buiten de stad en tegen de bergen aan. Prachtig!! Als welkom hadden we van alles bij zoals je al eerder kon lezen. Ze waren er erg blij mee. Voor ons hadden ze ook een souvenir van Canada gekocht en trokken gelijk de shirts aan. We hebben heerlijk buiten gezeten gepraat en wijn gedronken. hier drinken ze veel alcohol!!Vandaag hebben we een rondrit door Vancouver met een zus van Rob, Marian. We dineren samen en slapen dan weer bij Leesa. Zondag ontmoeten we de kinderen van Rob. Twee hebben al eerder bij ons gelogeerd. Allemaal niet vreemd dus. Maandag tot en met vrijdag vertrekken we naar Vancouver Island naar het plaatsje Fanny Bay. We gaan niet met het watervliegtuig maar met de ferry waar we al Orka's kunnen spotten. Ik ben zeer benieuwd. Om 21.00 uur plaatselijke tijd moesten we het opgeven, we waren echt doodmoe, thuis is het 6.00 uur in de morgen.

Vandaag een dag naar Marian, de zus van Rob. De dochter Amanda en Marian laten ons Vancouver zien, samen lunchen en sluiten af bij Dario de beste Italiaan van Vancouver. De man van Marian Danny is een Italiaan en wil ons mee laten genieten van dit geweldige restaurant. We worden eerst verwelkomt en dan op pad. We starten bij de Canada place waar de The Olympic Cauldron "een herinnering aan de Olypische Spelen van 2010" staat. Hier is ook het Passific Hotel gelegen en de aanlegsteiger van cruiseschepen., vanuit hier kun je een cruise maken naar Alaska en San Fransisco, Los Angeles en San Diego. Het Passific hotel is een van de luxe hotels van Vancouver. Er liggen twee cruiseschepen en een daarvan is de nieuw Amsterdam. Dat is wel een heel groot cruiseschip, schitterend!! Het is de dag van vertrek dus behoorlijk druk. Daarna gaan we een simulator in waarin we in een helikopter stappen en een Fly over Canada maken, een prachtige belevenis welke  de veelzijdigheid van het prachtige Canada laat zien. Na deze fantastische belevenis wandelen we naar het oudste gedeelte van Vancouver Gastown, een prachtig gedeelte met veel terrassen. We genieten in het zonnetje van een heerlijke lunch. Na de lunch krijgen we een rondleiding door de stad en leggen we Stanley Park aan, een park in het midden van de stad met een omtrek van 25 kilometer, je kunt het eiland rondwandelen maar hier wordt ook heel veel gefietst daarnaast geeft het eiland een prachtig uitzicht over de stad Vancouver, in het park is een golfbaan, tennisclub en Militaire kazerne aanwezig. Vervolgens hervatten we onze tocht en rijden we kris kras door Vancouver. We rijden langs een ijssalon met 238 verschillende smaken ijs. Het meest opvallende van deze stad vind ik de vriendelijkheid en veiligheid, ik heb werkelijke niet een politieagent of ,-auto gezien, het bestaat dus nog... Vancouver heeft dezelfde brug als de bekende Golden Gate Bridge van San Francisco, het enige verschil ik dat deze groen is i.p.v. rood. Na het diner worden we teruggebracht naar Rob en Leesa waar we na een stevige borrel als een blok in slaap vallen. Het tijdverschil van 9 uur hakt er behoorlijk in, midden in de nacht ben je plotsklaps compleet wakker.

Vandaag is het zondag en het beloofd weer een mooie dag te worden. De zon schijnt al, het is lekker warm.Vandaag ontmoeten we de kinderen maar niet voordat we eerst een boswandeling hebben gemaakt en een brunch. Voor we überhaupt ontbeten hebben kregen we een ceaser. Tomatensap ,vodka met een selderijsteel. Erg lekker maar wel vroeg. Dan een canadees ontbijt met gebakken aardappeltjes, bacon, eieren en brood. Ik had voor een hele dag gegeten. Daarna de date met de kinderen in een plaatselijke brouwerij waar we verschillende biertjes te proeven kregen. Ik dacht echt: waar gaat dit eindigen. Marco was wel wat zatjes en Yvette ging lekker aan het water. Avondjes thuis met iedereen thais gegeten en op tijd naar bed. Morgen om 6.00 uur eruit en we vertrekken met de ferry naar Vancouver Island.

Het is een drukke vakantie en vandaag maandag om 5.00 uur uit bed. Koffer pakken en met de Ferry naar Vancouver Island. Alles ging mooi op tijd en hadden een plaats gereserveerd voor de Ferry dat we verzekerd waren dat we gelijk mee konden. Soms is het zo druk dat je 6 uur mogelijk kan wachten. Door het bewolkte weer, ruwe zee, geen Orka's of andere dieren gezien. Je moet ook maar geluk hebben... De overtocht duurde 1 uur en 35 minuten, het was koud en veel wind maar toch buiten gestaan, je bent er allemaal maar 1 keer.

Mijn Engels is al goed opgehaald en gaat steeds beter, woorden leer je iedere keer weer bij. Soms liggen we in een deuk om mijn uitspraken maar ze begrijpen het wel en herstel het dan weer. Maar lachen doen we zeker. Over Vancouver Island en het huis is niks teveel gezegd. Ik dacht dat ik even in de film van Dallas zat en Marco startte dan ook gelijk de begin tune van de serie. Zie foto's hieronder. Het huis is in tweeën verdeeld en het tweede deel is voor de verhuur. Er zit alles in, zelfs een eigen keuken. Er is aan ons gevraagd of we het kunnen promoten in Europa. De vraag gelijk bij Sjoerd weggelegd voor zijn studie om een marketingplan voor Europa op te zetten en operators te zoeken. Ik heb nog wel een collega die een beetje in de reisbranche zit en misschien wat richting kan geven in deze..

Sjoerd was gelijk enthousiast. Het uitzicht over het meer en de bergen is Fantastisch! In de middag gewinkeld, geluncht en even heerlijk in de zon gelegen. Kortom, een heerlijke dag.

We starten de dag met een wandeling in een bos met bomen van maximaal 800 jaar oud, zo onwerkelijk lang nog nooit van ons leven gezien "Prachtig". Vervolgens gingen we naar een plaatsje met wat lokale toeristische winkeltjes, erg leuk. We hebben een Italiaanse lunch genuttigd en vervolgens hebben we nog een strandwandeling gemaakt. Bij thuiskomst hebben we de handen uit de mouwen gestoken en zijn we gaan helpen in de tuin. De tuin is immers  2 hectare groot met heeeeeeeel veel gras. Ik ben gaan grasmaaien en Yvette heeft het kippenhok schoongemaakt en heeft geholpen in de moestuin. Rond de klok van 17.00 uur arriveerde de ouders van Leesa en zijn we gaan borrelen zoals jullie hebben kunnen zien op de filmpjes en hebben we genoten van een heerlijke Ceaser, vervolgens oesters gemaakt en gegeten en tot slot nog real Canadian Spare Ribs met beans en een ceaser salade verrukkelijk was het...

Vandaag zou de minste dag wat weer betreft zijn en Leesa had een spa gereserveerd. Het was in een prachtig resort en nadat we verwelkomt waren mochten we ons omkleden en een badjas en slippers aantrekken. Wel in badkleding voor het geval er mensen zijn die nu een ander beeld krijgen. Het was echt lekker! Normaal ben ik er niet zo van maar dit was zo luxe dat ik me heerlijk kon ontspannen. Het was gemaakt in iedere stap in een andere grot. Het was prachtig!! Daarna lekker uiteten gegaan, dat doen we sowieso iedere dag. Eten vinden ze hier erg belangrijk en voor mij is het wel eens lastig aangezien ik niet zoveel eten nodig heb. Gelukkig lust Marco altijd nog wel iets. Mijn 5 kilo's die er af waren zullen er nu wel weer aan zitten, maar daar is het ook vakantie voor. Ik heb alle vissoorten gegeten en was erg lekker. Oesters waren klaargemaakt met gebakken bacon, ui en knoflook met daarbij verse spinazie, in een muffinvorm en daarbovenop de oester en vervolgens even in de oven "Rockefeller style". Ik had nog nooit een oester gegeten maar het was heerlijk!! Marco staat versteld wat ik allemaal op heb maar moet het toch proberen als je ergens anders bent. Na de spa nog gewinkeld in Coombs. Het was een andere sfeer dan alle andere plekken, daar leven de geiten op het dak. Alle daken daar zijn van gras. s' Avonds begonnen we met een pizza gemaakt van zelfgemaakt deeg, bedekt met Franse kaas, groene asperges en Parmezaanse kaas "delicious" met gamba's op de look. Daarna nog een heerlijke biefstuk van de beste kwaliteit.

Vandaag is de dag waar ik zo naar uitkijk. Vissen op zee en hopelijk Orka's spotten. Om vijf uur uit bed en om 7.00 uur op de boot. Nog lekker vroeg het regende lichtjes en het was nog frisjes. Fototoestel om en klaar voor vertrek. We hadden nog prachtige handschoenen en een muts gekregen aangezien het erg fris was op de boot. Het water was heel erg rustig, wat het tot een mooie vaart maakte. Als eerste zagen we dolfijnen voorbij komen, WOW!! We waren nog maar 5 minuten onderweg. Daarna werden er op verschillende plaatsen in zee manden gedropt ,dat was voor de krab en garnalen. Later gaan we die weer ophalen en de locatie is vis de gps terug te vinden. Midden op zee waar het ruim 55 meter diep is lagen we stil om te gaan vissen, niet zomaar een hengel uit het bootje maar zeer professioneel met een houder vast aan de boot en om te zorgen dat de lijn zo ver naar beneden kan. Na een paar minuten hadden we al beet. Een grote verse zalm vers aan de haak. Een heel karwei om zo'n vis binnen te halen. Maar erg leuk om mee te maken. Marco en ik hadden ook beet maar die waren te klein en moesten worden terug gegooid. Na 3 grote zalmen en een snapper binnen gehaald te hebben ,hield het op. De vissen wilde niet meer. Alles weer binnenboord, de manden opgevist en we hadden heerlijke grote garnalen. De crab was in hun ogen te klein en moest terug de zee in. DE radio ging aan om te kijken of er Orka's waren gespot bij Campbell River waar we aan het varen waren. Ik had al heel de tijd zitten te turen over het water of er niet eentje kwam kijken. Na zo'n 15 minuten met veel power over het water zag ik meer bootjes en ze waren in de buurt. De spanning kwam in mijn lijf en dan ineens een vulkaan aan water boven de zee uit en daar was een Orka. Als ze uitademen door het gat, zie je een uitbarsting boven het watre als een kleine vulkaan. En toen nog 1. In totaal 1 baby orkaan gezien en vier grote. We moesten op gepaste afstand blijven maar waren heerlijk rustig aan het zwemmen. 1 sprong hebben we gezien maar is bijna niet te fotograferen met een gewone camera. Ik heb mijn toestel afgedaan en gewoon genoten van het zicht. PRACHTIG!!

Het was een geweldige mooie dag en alles wat we wilde was gelukt. We hadden nog prachtig weer gekregen, bijna geen wind, een goede vangst met als toetje de Orka's gespot. Daarna nog hout gesprokkeld op het strand zodat Rob meubels kan gaan maken en kon onze spierbundels dan wel even gebruiken om te helpen met sjouwen. Geen probleem natuurlijk. We waren om zes uur pas weer terug thuis en waren behoorlijk versleten. Daarna werd er nog vis klaargemaakt en hebben heerlijk garnalen op en de snapper. Was heerlijk maar gingen zeker op tijd naar bed. Morgen weer terug naar Vancouver.

Vrijdag de dag dat we Vancouver Island weer gaan verlaten en naar de stad vertrekken. De reis duurt zo'n 5 uur om van a naar b te komen. Hier vinden ze de tijden normaal en nemen er ook gewoon de tijd voor. Na de boottocht van 1.40 uur reden we nog een stuk de bergen in om Marco een geweldig zicht te geven op de skyline van Vancouver. Avonds hebben we heerlijke Sushi gegeten in de stad. Zaterdag, we hadden gevraagd nog even te willen winkelen en ze namen ons deze dag mee naar een shoppingmall. We zouden daar wel een week kunnen winkelen. Zo groot en 10 minuten van de Amerikaanse grens. Ik wist niet dat we zo close zaten met de US. In de shoppingmall was een een autoshop, ongelofelijk. In de Mall nog heerlijk geluncht en avonds nog een diner met familie met de heerlijke verse zalm, die we zelf hadden gevangen. Iedereen was jaloers wat we aan dieren die dag hadden gezien. Er was niet 1 familielid die de orka's daar hadden gespot of ook ooit maar hadden gespot, de dolfijnen en zeeleeuwen nooit hadden gezien. We blijken dus echt veel geluk gehad te hebben.